2019-01-14

Helena Mindedal, affärsområdesansvarig Dry-IT Akademin

Dry-IT: Helena du jobbar på Dry-IT sedan 1 oktober i rollen att utveckla och driva utbildningar för Dry-IT internt och externt. Vad är din bakgrund?

Helena: Jag har lång erfarenhet då jag har haft förmånen att vara i arbetslivet i över 30 år och under den tiden har jag hunnit med en hel del.

Bland annat har jag varit i serviceyrket i många år som flygvärdinna på SAS och därifrån har jag tagit med mig vikten att se kunden och att jobba ”i sanningens minut” vilket är att vara närvarande i mötet med kunden, jätteviktigt!

På grund av eller kanske snarare tack vare en personlig händelse så behövde jag gå vidare i min yrkesroll och det förde mig in på universitetet med inriktning på pedagogik, konfliktlösning och kommunikation och till en coachutbildning.

Efter de avslutade utbildningarna fick jag anställning som projektledare och coach på ett utbildningsföretag. När jag var där blev jag tillfrågad om jag ville ta rollen som arbetslivssamordnare på Göteborgs universitet vilket kändes superspännande och kul så det tackade jag ja till direkt. Det i sin tur ledde till flera olika uppdrag på universitet i allt från vägledning, coachning till skapande av kurser samt att vara föreläsare.

Dry-IT: Vilken helomvändning att gå från flygvärdinna till universitetsvärlden… eller?

Helena: Jo absolut, men det har gett mig en bra och bred bild av hela processen då både individ och organisation är i behov av ständig utveckling. Något som jag har haft med mig när jag i 15 år har jobbat med utbildning, kompetensutveckling och karriärvägledning.

Dry-IT: Det där lät spännande. Vad tänker du med Dry-IT Akademin då?

Helena: Min ambition är att jag skall kunna tillgodose våra kunders behov av utbildning inom bygg- och fastighetsbranschen för just personlig- och professionell utveckling och med fokus på hållbarhetsarbetet.Det finns så otroligt många möjligheter och med ökad kunskap blir vi givetvis alla bättre. Och det ligger i mitt intresse att stödja människor i denna utveckling. Vi har sedan min start genomfört flera utbildningar till våra kunder inom bland annat energi med en kurs som behandlar konsekvenser och effekter av de nya energikraven. Sedan höll vi en utbildning i certifiering till Passivhusexpert. Vi har varit ute hos kunder och haft både kortare och längre kundanpassade kurser med fokus på miljösystem och hållbart byggande samt i att bygga fuktsäkert.

Dry-IT: Är alla utbildningarna helt kundanpassade?

Helena: Nej, nej de är anpassade för kunden men utifrån marknadens generella hållbarhetskrav på branschen och behovet av specifik fackkunskap, så de här kommer fler kunder vilja ta del av.

Dry-IT: Akademin är ju inte enbart för våra kunder utan även för Dry-IT:s personal. Hur fungerar det?

Helena: För oss är det ju jätteviktigt som kompetensföretag att ha en djup och bred kompetens hos våra medarbetare så vi ser Akademin som en bra plattform för professionell och personlig utveckling. Här skall man vilja jobba och få möjlighet att utvecklas både som person och i sin yrkesroll.

Dry-IT: Vilket spännande uppdrag du har, vad har du för planer till våren?

Helena: Närmast har jag ett jättekul projekt som vi kallar ”lunch ’n’ learn” som innebär att vi träffas över lunchen och vidareutbildar varandra. Där kommer vi behandla allt från internationella perspektiv till individuella kunskaper och kompetenser. Kunskapsöverföring på ett enkelt och trivsamt sätt tänker jag.

Och sedan har jag också KYH-utbildningar som vi skall genomföra och som sagt vår spännande utbildning till internationellt certifierad passivhusexpert och den är faktiskt är öppen för bokning just nu.

Dry-IT: All lycka till Helena… låter som det finns att göra.

Helena: Ja och så vill jag ha det så jag ser fram emot kontakt med alla som vill diskutera utveckling och utbildning. Bara att sända mig ett mail så svarar jag med flygets hastighet.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår